28 april 2007

Ät som en myra, skit som en elefant.

Nu börjar jag förstå varför jag har känt mig så trött och urlakad den sista tiden. Var till barnmorskan igår för en rutinkoll, och det visade sig att mitt blodvärde låg på 116 mot, för mig normala, 135.

Det konstiga är att jag inte har känt något sug efter järnrik mat, som jag har gjort vid andra tillfällen när mitt Hb varit lågt.
Det blir till att tugga järntabletter och äta mer kött och blodmat.

Tyvärr har järntabletter en trist bieffekt som kan liknas vid att skita ut en tvättmaskin.
Men styr man väl upp med mer vätska och fibrer antar jag.

4 har en åsikt:

Järnladyn sa...

Jag kan varmt rekommendera Blutsaft, som finns att köpa i alla hälsokostaffärer och välsorterade matbutiker. Du får tillbaka järnet på nolltid, UTAN att få de problem man får med järntabletter. Dessutom en massa andra vitaminer. Jag tar alltid sådana kurer när mina järndepåer dippar.

Btw har jag nog rekordet i lågt blodvärde: efter min senaste förlossning förlorade jag två liter blod och hade ett HB på 70... Vägrade blodtransfusion, bacillskräcken du vet. =)

Jessica sa...

Oj, Annika :O Din bacillskräck kan sätta dig på pottkanten om du har otur igen. Jag gissar att du var helt färdig då!

Järnladyn sa...

Jo, det var ju lite vimmelkantigt. Och jag såg ut som en vaxdocka med min gulvita hy. :D

Jessica sa...

Kan ju tro det! ;) Men du verkar ju seglivad i alla fall! ;D

Ha en skön dag!