27 april 2007

Rikssvenska?

Nu skulle jag behöva få lite hjälp här.

Det finns ett uttryck, eller snarare ett ord, här uppe som vi använder när vi slagit oss på sidan av armbågen. Ni vet, när det tar mitt på nerven, så att det ilar och blixtrar i hela armen.

Vi säger något i stil med ' Nu fick jag kalv-dön', 'jag slog kalv-dön'. ;)

Men vad heter det egentligen? Finns det något 'riktigt' ord/uttryck?


Nån som fattar vad jag menar?

6 har en åsikt:

Anonym sa...

Jag kommer i från Hälsingland och säger att jag har fått en kärringstöt om jag slår armbågen. Min snubbe från Södermanland säger att han slog elektriska knölen men han tror att kärringstöt är det rätta ordet.

Jessica sa...

Kärringstöt är kanske ett passande ord. ;) Inget jag har hört förut.

Anonym sa...

'Änkestöt betecknar den kortvariga irritation när man slår i armbågen på just det ställe där nervus ulnaris passerar.' Enligt Wikipedia. Ont gör det i alla fall. ;)

Jessica sa...

Änkestöt, okej. Men varifrån har vi fått vårt uttryck? Era är ju så olikt vårt.

Anonym sa...

... fler kärringar än änkor i Hälsningland?
... fler kalvar på grönbete i norr?
Nej, jag vet inte.. men kalv-dön.. Här i Götet så använder vi ju uttrycket dôna. Döna på. Det betyder panga på, liksom. Så om man översätter ert uttryck på vårt spårk så skulle det heta kalvpang.. öhhh.. vi kommer kanske inte längre..? ;)

Natti natti

Jessica sa...

Haha, ja det är kanske bäst att lämna det här.

Sweet dreams!