04 juni 2007

Landsk(r)amp

Åkte som bekant ner till Malmö och Köpenhamn med företagets anställda för att först avlägga en visit hos en stor kund, och sen vidare till Danmark och fotboll.

Väl i Malmö så var det fullt ös. Först åkte vi förbi hos Greve Andre Tolstoj för att titta på hans uppfödning av kronhjort. De bodde på ett pampigt ställe mitt ute på skånska slätten. Som kuriosa kan jag tillägga att greve Tolstoj är barnbarnsbarn till den berömde författaren Leo Tolstoj.

På kvällen blev det middag och bowling. Och det är bara att inse... I stink! Bowling är inte min grej, så, nu har jag erkänt. Det svider...

Något jag la märke till, förutom att det inte finns backar i Skåne, var att husen såg pyttesmå ut! Det var som att komma till lilleputtlandet.
Varför är det så? Eller är det bara en synvilla?

Please enlight me sörlänningar!

Hur som helst så var det bedövande vackert där nere.


Fredag drog vi kosan vidare över storbron och in i Danmark. Shopping och en och annan öl hanns med under kvällen och lördagen.
Så vackert det är i Köpenhamn! Fantastiskt att se hur väl de bevarat arkitekturen, istället för att förfula staden med betongbunkrar á la 60-tal. Skulle gärna ha tillbringat lite mer tid för att flanera omkring.

Så fotbollen.
Vi hade skitbra platser, nästan i mitten av svenska klacken så det blev tidigt fullt ös. Matchen var riktigt bra. Välspelad med kämpar i båda lag. När Danmark kom ikapp så var ljudnivån öronbedövande, och ska jag vara ärlig så kunde Sverige mycket väl förlorat ifall inte Poulsen fått hjärnsläpp.

Tyvärr blev det ett riktigt antiklimax när den danske supportern kom in och sabbade. Tänk att en person, som väl knappast har spelat mer fotboll än från soffhörnet, kan förstöra för ett helt land. Otroligt.

Som alla förstår och som det skrivits spaltmetrar om i tidningarna så var stämningen riktigt kuslig ett tag. Det ven ölglas och andra saker över oss (danskar ovanför oss) när domaren tilldömde Sverige segern med 0-3.

Själv skulle jag helst sett att Sverige fått slå straffen som utlöste hela tumultet, men jag förstår samtidigt att domaren bröt.

Det är synd. Riktigt synd att en match måste avgöras så här. Det skadar alla.


Fast jag måste säga att överlag så var resan riktigt kul. Skrattrynkorna har definitivt blivit fler.


Andra bloggar om: , , ,

3 har en åsikt:

Järnladyn sa...

Jovisst är det vackert i södra Sverige och Danmark! Och det tror sjutton att vi inte kan bygga lika vräkiga hus som i glesbygden däruppe. Vi har varken er tillgång på virke eller yta! ;)

Härligt att trippen blev så lyckad trots allt!

Jessica sa...

;) Fast å andra sidan byggs era hus med stenbumlingar. ;) Jättefina hus, men de ÄR låga. Det var ett fåtal som jag såg som hade två våningar. Det var max 1,5 planare, med väldigt spetsiga tak.

Anonym sa...

Skönt att du kom hem helskinnad. Verkar ha varit en trevlig tripp!