04 februari 2007

Nya ord i förrådet

Jag har sprungit över lite nya ord som jag ska bomba mina nära med ett tag framöver.



  • backflyt -har man när det går riktigt dåligt. 2002
  • brötig -högljutt stökig
  • barriärvård -en barriär i form av skyddsklädsel, t.ex. munskydd mellan en smittad patient och personal.

  • gala in -dra in pengar på en välgörenhetsgala.

  • snålsurfa - via trådlös teknik utnyttja grannens bredbandsuppkoppling.
  • finansfobi -ångest inför räkningar eller meddelanden från myndigheter, som yttrar sig i motvilja att läsa sådana brev

  • IMS -IMS (Irritable Male Syndrome) tillstånd med humörsvängningar hos män, påminner om liknande tillstånd hos kvinnor före menstruation (PMS, premenstruellt syndrom)

  • pompekunskap -kunskap om något som kan vara trevligt att veta men som är ganska oviktigt, såsom att Karl XII:s hund hette Pompe



En del kommer att utnyttjas mer än andra. Definitivt!


.

2 har en åsikt:

.... sa...

Ha ha! Kul! "Pompekunskap" ska jag definivt ta till mig och gärna några andra också. Tack!

:-)

Jessica sa...

Ett lysande ord! Jag är full av det. ;)