17 februari 2007

Awkward moments. Plats 1

Om jag ska vara helt ärlig så är detta inlägg något som jag egentligen inte vill lägga ut. Men det skulle jag nog ha tänkt på innan jag började skriva den här idiotiska följetongen. ;) Så nu får jag bita i det sura päronet...

Here we go...


1.


På första plats har vi historien om när jag skulle visa sörländskan hur häftig man kan bli när man dricker. 15 år var jag och hade tjatat mig till att vi skulle få gå på dans. Det var väldigt inne då att vara på styrdans, och stället vi skulle till var inlandets hippaste.

Redan kvällen före så hade vi tullat lite ur pappas flaskor. Centilitarna som vi vågat ta hade vi hällt i... Date-flaskor!

Date! Vi blev höga på parfym! Jees!

Men jag visste också att vi skulle få mera när vi kom till danshaket.

Halvvägs in på kvällen så var det ju den obligatoriska pausen. Det var till för att bandet skulle få vila rösten, dansproffsen få byta skjortor och resterande få gå ut till bilarna och ta sig en sup.

Vi hamnade i en bil, och jag sa till min kompis att räkna klunkarna på gratisspriten. Jag orkade 7 i rad, av Nyköping.
En timme senare så slocknade jag i en av sofforna inne på danshaket.
Mina äldre kompisar baxade in mig i en bil, hämtade sanitetspåsar(!) från damtoan så att jag hade något att spy i på hemresan.

Sen kör de mig hem. Hem! Av alla ställen...
Varför inte till nån av dem? Som hade mer förstående föräldrar. Jag är äldst i syskonskaran, så ingen hade "banat väg" för mig.

Så det som skulle bli en helkul kväll, slutade med att mamma höll mitt något lealösa huvud i ett stadigt grepp i håret så att jag kunde spy i toan, samtidigt som jag fick en rejäl uppsträckning.

Straffet?

Jag fick inte åka på fotbollsläger till Italien. En resa som jag glatt mig åt länge.

Helt rätt! Eller som dronterna i Ice Age sa - "Skyll - dig - själv!"


Kan ju tillägga att när min tre år yngre bror låg bakis på soffan, vid 16-årsålder, så var det ingen som sa nåt.
-'Uh, uh jag har ätit för mycket chips'
-'Stackars gossen', sa mamma och strök honom över håret...


Jo, tjena!


.

4 har en åsikt:

Järnladyn sa...

Uj, det var ett väl hårt straff, tycker jag. De allra flesta av oss har ju haft en första fylla i den åldern...

Anonym sa...

Känner ingen det där- inte lätt att vara äldst...

Tänkte faktiskt på dig i helgen ;)
Stod med en jätte bulldeg framför mig & fick en flaschback från D-gården.
Fy f-n va många bullar det blev...

Kram A

Jessica sa...

Jaa,*ynkligt* det var så synd om mig just då.

Fast ändå rätt. Nu så här långt efter så tycker jag att straffet var helt okej. Hur skulle de kunna lita på att jag inte misskötte mig där borta?
Det hade ju inte direkt lönat sig med nån typ av utegångsförbud. Vi bodde liksom 4 mil från de flesta av mina kompisar. ;)

Handling och konsekvens.

Jessica sa...

A;

Vi badade i överjästa bullar,
och hade två galna hundar runt fötterna! Hur kunde någon låta oss jobba där?!

kram på dig. ;)